Перейти до контенту

Франшиза для відкриття бізнесу: за і проти

Чи справді покупка франшизи – чудова ідея для старту свого бізнесу? Що вона дає підприємцю-початківцю і яке підводне каміння доведеться обійти за такої угоди?

На просторах Мережі зустрічаються дуже привабливі пропозиції – відкрити свій бізнес з мінімальними вкладеннями та безкоштовним наставником. Майбутньому бізнесменові пропонується просто заплатити N-ну суму, щоб швидко запустити власну справу. Ось тільки реклама не розповідає, що працювати все одно доведеться.

Як працює франчайзинг

Франшиза для відкриття бізнесу

Близько 80% МакДональдсов відкривається з франшизи. Право працювати під всесвітньо відомою маркою треба заслужити. Є багато вимог до місця, де планується відкрити чергову бургерну під цим брендом, до самого бізнесмена та його команди, а також до суми необхідних вкладень (стартовий капітал – близько 1-2 млн. доларів, сама франшиза – 50 тис. доларів, близько 20 -25% відрахувань від доходу щомісяця як роялті).

Вчитися правильно робити гамбургери та продавати хеппі-мили керівнику нової точки громадського харчування доведеться протягом 9 місяців. Особливі вимоги пред’являються і до обладнання, продуктів, що поставляються, системі відбору та навчання персоналу. Стандарти мережі фаст-фуду прописані у кількох томах. Неможливо зробити жодного кроку убік – все за інструкцією. Порушення призводять до закриття закладу.

Приблизно так і з рештою франшиз: у кожного бренду свої вимоги та пропозиції для франчайзі. Десь доведеться менше вкладати у відкриття магазину чи кафе, зате паушальний внесок великий, десь роялті треба платити з обороту, а десь тільки з чистого прибутку. Розрізняється і період підтримки та безкоштовного супроводу, обсяг консультаційних та маркетингових послуг.

У ряді випадків діяльність суворо регламентована, але іноді у нових бізнесменів є більше простору для маневрів, головне відповідати стандартам якості.

Проблеми при покупці франшизи

Набуття франшизи – це покупка чужого досвіду. Не завжди цей досвід легко і просто підлаштувати під конкретні умови в іншому місці та під нову команду. Навіть у межах одного міста два однакові кафе будуть працювати з різними результатами, про це слід пам’ятати, не сподіваючись купити чарівну пігулку для вирішення будь-яких проблем.

У будь-якому разі франчайзинг – це ризик. Не треба довіряти запевненням, що бізнес обов’язково принесе прибуток та окупиться дуже швидко. Дуже багато може вплинути на роботу франчайзі, тому повністю покладатися на план роботи від франчайзера не варто. Потрібно бути готовим до власних рішень адаптації до умов ринку.

Особливі проблеми, пов’язані з франчайзингом, а не лише з підприємництвом:

1. Найчастіше франчайзі не є підприємцями, що діють на свій страх і ризик – вони просто управляють окремою точкою в мережі та виконують розпорядження головної компанії. Говорити про незалежність тут не доводиться.

2. Є й інша крайність – франчайзер нічим не підтримує бізнесмена-початківця і просто вручає йому бренд-бук і бізнес-план, відправляючи у вільне плавання. Підприємцю доводиться освоюватися самостійно і тоді він не розуміє, за що саме платив паушальний внесок. Такі франшизи-пустушки зустрічаються на російському ринку, і при виборі варто звернути увагу на умови постпродажної підтримки, а не лише на красиву назву та цікавий товар. Є можливість напоротися на фрод-проект, коли шахраї просто тягнуть гроші з «партнера».

«Вкладення – 10 тисяч рублів, окупність – 24 години, дохід – 1 мільйон!» – зазвичай спрацьовують ці гачки і бізнесмен-початківець готовий сплатити паушальний внесок, аби скоріше наблизити свою мрію. Захистить його лише увагу до деталей та умов контракту.

Деякі дуже легковажно ставляться до бізнесу, вважаючи його грою. Так, Аяз Шабутдінов (з його групою компаній Like) відомий тим, що він «упакував» півтора десятки франшиз і продовжує перетворювати чужі ідеї на бізнес на продаж. Він продає класну ідею, красиво упаковану, але в реальному світі бізнесу новачкам не так просто виживати. У цьому підході більше фана, аніж реальної роботи з партнерами.

Тільки зараз він задумався про свою нерозбірливість у зв’язках і підвищив поріг входу, а не продає франшизи всім охочим. Тепер більше уваги приділяється стандартам, навчанню та консультаціям. Але кілька років до цього було продано сотні франшиз партнерам і вони погоріли через реальні проблеми в роботі, які їм не допомагали вирішувати.

Простіше влаштуватися на роботу до конкурентів, самостійно розвідати всі зсередини і потім відкрити свою власну справу, створивши новий бренд та незалежну компанію. Платити нікому не доведеться, потрібний досвід з’явиться, а підприємець не відчує себе маріонеткою.

Можна просто перекупити досвідченого фахівця, який має необхідні навички, взявши на себе всю організаційну частину.

Для вирішення будь-яких проблем можна знаходити кваліфікованих консультантів та професіоналів, а не перебувати на гачку у франчайзера. Цей шлях оптимальний для тих, хто хоче сам створити свій бізнес з нуля, не купуючи за кредитні гроші цукерку з незрозумілою начинкою.

Як я працювала тамадою

Як заробити на весілля, якщо воно вже скоро

Як придумати надійний пароль?

Залишити відповідь